Onsdag den 29. november samlede vi omkring 50 personer til ERFA-møde i DGI-byen i København.
Vi havde besøg af Act.Global, Cabola og Processing, som i deres oplæg gav forskellige interessante vinkler på håndtering af rengøringen i Svømmehallerne. Mette Thau Bendstrup (Afdelingsleder, Vandkulturhuset) og Rasmus Olsen (Teknisk chef, DGI-byen) gav derudover en rundvisning i hele DGI-byen og fortalte om DGI-byens historie og deres nuværende store udfordringer.
DGI-byen bliver til
Rasmus fortalte om DGI-byens etapebyggeri over årene, og om hvordan de første spadestik blev taget for 25 år siden. DGI-byen voksede stødt og startede med indvielse af sportshallerne og vandkulturhuset i 1997. Blot to år efter i 1999 åbnede DGI-byen deres hotel. I 2001 åbnede de deres restaurant Vestauranten og P-huset. I 2004 overtog DGI-byen driften af Øksnehallen og i 2009 åbnede CPH Conference (der kan rumme op til 950 gæster) samt CPH Bowling & Lounge.
DGI-byen er stor og har i alt 35.000 m2 til deres mange forskellige faciliteter, som både er idrætsfaciliteter til håndbold, svømning, bowling og gymnastik mv., men også restaurant, hotel og konferencecenter, der er en del af DGI-byen.
DGI-byen er selvejende og kommunen er DGI-byens største kunde. Det er dem, som giver den største omsætning til at drive svømmehallen.
DGI-byen har siden opstart primært haft fokus på udvidelse og ønsket om at blive større. I udvidelsesprocessen var vedligeholdelse ikke i fokus, hvilket betyder, at DGI-byen i dag står overfor store vedligeholdsmæssige udfordringer og en gennemgribende renovering.
Tydelige brugsspor og ekstra udgifter
Mette og Rasmus gav en rundvisning af Vandkulturhuset både over og under jorden. Her var det tydeligt, hvor slidte faciliteterne var i Vandkulturhuset, dette stod i kontrast til Vestauranten og Øksnehallen, der fremstod pæne og vedligeholdte. I Vandkulturhuset var klatrevæggen i svømmehallen af sikkerhedsmæssige årsager spærret af og gulvet i svømmehallen var hvidt af kalk, ligesom rust var fremtræden på gangbroen og flere andre steder. Væggene havde maling som skallede af og omklædningsrummene var, sammenlignet med andre svømmehaller, meget små.
I forbindelse med rengøringen, har de udfordringer med mange udgifter til nye nøgler og cylindere til skabene i omklædningsrummene. Rengøringspersonalet kommer let til at køre for tæt på skabene med gulvmaskinen, hvilket medfører, at de rammer nøglerne i de nederste skabe. Nøglerne knækker og skal derfor løbende udskiftes. For at komme pladsudfordringerne til livs, er der planer om at udvide omklædningsrummene i fremtiden.
Nye hygiejnetiltag
For at bl.a. at reducere antallet af lukkedage har svømmehallen indført forskellige hygiejne- og rengøringstiltag. Her har indførelsen af en ny babybadebuks været et hit.
Det er nu et krav, at alle babyer skal have badebuksen Happy Nappy på i svømmehallen, produceret af producenten Splash About. Et lille tiltag, der allerede har reduceret Vandkulturhusets lukkedage pga. fækale uheld. Desuden letter Vandkulturhuset også deres daglige rengøring bl.a. ved at hænge deres klapvogne op ved indgangen til svømmehallen, samt sætte babystole op på svævehylder, så gulvene tilgængelige og dermed lettere at rengøre i det daglige.
Dagen sluttede efter alle oplæg med saunagus og middag i Vestauranten for dem som ønskede at deltage.