Fredag den 8. december bød Danske Svømmebade og DISH velkommen til knap 50 interesserede svømmebadsnørder, der gerne ville se, hvordan man laver Royal Arena om til svømmestadion - for en uge!
Dansk Svømmeunion
Dansk Svømmeunions direktør, Pia Holmen, havde sat tid af i sit meget pressede program for at fortælle lidt om unionens erfaringer med at være værter ved så stort et event som EM i svømning jo er.
Det var et spændende indblik i både økonomiske udfordringer, samarbejde med kommune, Sport Event Danmark og det internationale svømmeforbund.
Målene om billetsalg var allerede nået, da vi mødte Pia, så på det punkt var det en meget tilfreds direktør, vi mødte.
Der var på dagen solgt 26.000 billetter - heraf ca. 25% til udlandet (og 10 % alene til Sverige).
Der er 45 deltagende nationer, 600 svømmere (+ trænere og hjælpere). Når arrangementet er overstået, har vi fået 40 nye europamestre.
500 frivillige får det hele til at gå op i en højere enhed, og med et budget på 28 mio., hvoraf kun 800.000 kommer fra sponsorindtægter, er der utroligt mange aktiviteter i gang.
Og så har Myrtha Pools naturligvis en stor aktie i arrangementet - med kun 8 dage til at stille to svømmebassiner op, bygge gulv, sikre vandbehandlingen og fylde (og opvarme) bassinerne, skal processerne helst klappe uden de store vanskeligheder.
Verdens smukkeste Arena
Da Pia Holmen måtte haste videre til de næste mange opgaver, fik vi i stedet fornøjelsen af Adm. Direktør Dan Hammer fra Royal Arena, der begejstret og engageret fortalte arenaens historie og uden skelen til janteloven flere gange udråbte Royal Arena til Verdens Smukkeste Arena.
Og det må vi håbe til den pris! - Arenaen har kostet 1.4 mia. kroner at opføre, men så har man også fået 37.000 etagekvadratmeter.