Retningslinjer for indendørs og udendørs idræt



Kulturministeriet har udsendt reviderede retningslinjer for udendørs idræts- og foreningsliv samt retningslinjer for al indendørs idræts- og foreningsliv. Disse gør sig gældende fra 8. juni 2020, hvor de nye bekendtgørelsesregler ligeledes gælder.


Af Anita Leth Jensen og Casper Holm, Dansk Svømmebadsteknisk Forening


Så lykkedes det!


Svømning er blevet fremrykket til fase 3 og må dermed genåbne fra mandag den 8. juni

Kulturministeriet har i den forbindelse udsendt et sæt reviderede retningslinjer for al indendørs idræts- og foreningsliv.


I disse retningslinjer fremgår det helt overordnet, at den enkelte facilitet skal efterleve sundhedsmyndighedernes generelle vejledninger til bl.a. afstandskrav, forsamlingsstørrelse og hygiejne.

For svømmebadene gælder det mere specifikt:

  • Det sikres, at antallet af aktive i bassiner reguleres således, at der maksimalt er en udøver pr 4 m2 målt på vandets overflade.
  • Begrænsning og regulering af antal aktive i svømmehaller og -bade skal ske ved både indgang til omklædningsområder og i selve svømmehallen.
  • Der bør være afstandsafmærkninger på gulve de steder, hvor det er hensigtsmæssigt.
  • I det tilfælde skabsnøgler benyttes, stilles der krav til, at de udleveres og afleveres af medarbejdere, og at de sprittes af imellem hver bruger.
  • Antallet af gæster i forskellige bassiner, spa, sauna, dampbad samt ved ophold på bassinkanten overholder reglen om en meters afstand, dog to meter ved fysisk anstrengelse.
  • Al udstyr rengøres før og efter brug.
  • Antallet af gæster monitoreres løbende, så de gældende retningslinjer for sikker afstand mellem brugere i bassiner og omklædningsrum kan overholdes.

Foruden sundhedsmyndighedernes generelle krav til rengøring gør følgende sig gældende:

  • Effektiv, synlig og tidsbestemt rengøring af hallens/facilitetens gelændere, stiger, startskamler og bassinkant med desinfektionsmiddel af QAC typen eller sprit beregnet herfor.
  • Effektiv, synlig og tidsbestemt rengøring af toiletter.
  • Afspritning af kontaktpunkter på skabe i omklædningsrum foretages efter hver bruger.
  • Der foretages rengøring af telefoner, radioer og kassesystem, som benyttes af skiftende medarbejdere ved skift fra en medarbejder til en anden.

Læs retningslinjerne lige her: Retningslinjer for indendørs idræt og foreninger 

Gode nyheder til friluftsbadene
Med den nye aftale er der også godt nyt til friluftsbadene, som nu må åbne deres indendørs omklædnings- og badefaciliteter.

Det betyder, at friluftsbadene nu uden problemer kan overholde deres kommunale driftsgodkendelse. 

Læs de samlede retningslinjer lige her: Retningslinjer for udendørs idræts- og foreningsliv 

Læs bekendtgørelsen lige her.

Casper Holm Skrevet af Casper Holm