Kemihåndtering - en kemisk risikovurdering i svømmehaller



I sidste uge faciliterede vi kurset, Kemihåndtering, ved Fredericia Idrætscenter, i samarbejde med JobLife, hvor erfaren kemiker kom forbi for at gennemgå bl.a. den kemiske risikovurdering i svømmehallerne. Et kursus der udføres som et internat, og hvor stemningen var præget af højt engagement og dialog fra konkrete eksempler og dagligdagen hos kursisterne.

I sidste uge faciliterede vi kurset, Kemihåndtering, ved Fredericia Idrætscenter, i samarbejde med JobLife, hvor erfaren kemiker kom forbi for at gennemgå bl.a. den kemiske risikovurdering i svømmehallerne. Et kursus der udføres som et internat, og hvor stemningen var præget af højt engagement og dialog fra konkrete eksempler og dagligdagen hos kursisterne.

Og du kan deltage igen torsdag d. 30. oktober i Hvidovre.

Bliv klædt på til risikovurderingen

For, hvordan håndterer vi kemi i svømmehaller – og hvordan sikrer vi, at alle medarbejdere er klædt på til opgaven? Det var blot et af de engagerende spørgsmål kursusleder og kemiker, Kia Hundebøl stillede under kurset, hvor undervisningen tog udgangspunkt i deltagernes egne erfaringer og arbejdsopgaver, samt hendes konkrete eksempler og de fiktive cases hun havde taget med på dagen.

I svømmehaller er kemi en del af hverdagen. Men mange produkter indeholder stoffer, som kræver særlig opmærksomhed – f.eks. klor, hormonforstyrrende stoffer og kræftfremkaldende gasser eller andet farligt stof. Og det kræver en individuel vurdering hvilke og hvordan de bruges i de enkelte opgaver ude i de forskellige svømmebade, fordi ingen er ens.

 

Et eksempel:

En deltager blev spurgt af en kollega, om der var kræftfremkaldende gasser i et produkt – men punkt 11 i databladet gav ikke svar.

På kurset lærer man at stille de rigtige spørgsmål og finde de relevante oplysninger.

Det er netop en vigtig pointe i kurset, fordi deltagerne lærer, hvorfor en fyldestgørende risikovurdering er afgørende – med tydelig beskrivelse, vurdering og dokumentation af både valg og fravalg. Deltagerne arbejdede med egne cases og fik mulighed for at eksperimentere med løsninger, der passer til deres arbejdsplads.

Eksemplerne spændte bredt:

  • Rengøring af bassiner og gulve
  • Sprøjtning af omklædningsrum med klorholdige produkter
  • Test af vandkvalitet
  • Rengøring af maskiner i køkkenet

Disse eksempler viser, hvor bredt kemihåndtering spænder – og hvor vigtigt det er, at vurderingerne tilpasses den enkelte opgave og medarbejder. Kia Hundebøl er kemiker med stor faglig viden, og forklarede bl.a. kemiske reaktioner og sundhedsrisici – f.eks. øjenskader.

Bliv klædt på til risikovurderingen

Hvor finder du den nødvendige viden?

 

- Hvis du ikke kan se – ved du så, hvor det produkt står, der kan redde dig?, blev der spurgt.

 

Og det er jo svært. Derfor er det vigtigt at bruge de foranstaltninger der skal til for at bruge de midler der er til rådighed og valgt til den pågældende opgave.

 

En god kemisk risikovurdering indeholder:

  • Titel og beskrivelse af arbejdsopgaven
  • Undersøgelser og viden om produktet
  • Overvejelser om substitution (mindre farlige alternativer)
  • Forbedringsforslag og dokumentation

Fordelen ved mange små vurderinger er, at de er målrettede og overskuelige. Ulempen er, at de kræver vedligeholdelse – men det er netop her, værdien opstår. Instruktioner skal være tilgængelige og forståelige. Farvekodning, piktogrammer og tydelig kommunikation er afgørende – især når medarbejderne har forskellig baggrund, erfaring og uddannelse.

 

Kurset giver deltagerne værktøjer til at:

  • Udvikle lokale instruktioner
  • Vurdere og dokumentere kemiske risici
  • Beskytte sig selv og kolleger Det underviseren havde med var konkret viden, men også metoder til hvordan risikovurdering skal implementeres alt efter forhold og medarbejdertyper, som vi jo kender, er meget bred i vores branche.

Kemisk risikovurdering er ikke kun en teknisk øvelse – det er en investering i arbejdsmiljø, medarbejdersikkerhed og faglig stolthed.

Kurset giver kursisterne både viden og værktøjer til at tage ansvar og handle – og det gør en forskel. For når medarbejderne ved præcis, hvordan de skal udføre en opgave, eller hvor de hurtigt kan finde den nødvendige instruktion, skaber det både tryghed og kvalitet i arbejdet.

Læs beskrivelsen på kurset på det lukkede kursuslink her.

 

 

Hvor finder du den nødvendige viden?
Skrevet af Nadja Joensen