Den 1. oktober 2024 blev kurset i sikkerhedsledelse afholdt for tredje gang ved DGI Huset i Vejle. Kursister fra hele landet, herunder Helsingør og Sønderjylland, samledes for at styrke deres kompetencer inden for sikkerhedsledelse af svømmebade.
Kursets formål
Formålet med kurset var, som forklaret af underviser Ivan T. Herrmann at give kursisterne de nødvendige værktøjer og metoder, til systematisk at forbedre sikkerheden i svømmehaller, ved hjælp af risikoanalyser, risikovurderinger og en målrettet tilgang til risikomanagement. Ivan fra Copenhagen Risk & Safety Group ApS er en erfaren rådgiver med baggrund som ekstern lektor på Katastrofe- og risikomanageruddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Han har i flere år samarbejdet med Den Nordsjællandske Kystlivredningstjeneste (DNK) og hjulpet med risikostyring- og ledelse for både store og mindre organisationer. Ivan har også selv flere års erfaring som svømmehalslivredder og kystlivredder.
Sikkerhed i svømmehaller
Sikkerhed vægtes højt af mange gæster i danske svømmehaller, blandt andet af den grund er det vigtigt at have helt styr på sikkerheden. Ulykker kan ske, både mindre og alvorlige, og en systematisk, frem for en “ad-hoc”, tilgang til sikkerhed og risikomanagement kan være med til at minimere antallet af ulykker. Dette kursus i sikkerheds- og risikomanagement er designet til ledere og personale i danske svømmehaller. Kursisterne lærer at evaluere og udføre risikoanalyser samt implementere værktøjer fra "sikkerheds- og risikomanagement-værktøjskassen", som de også får med sig hjem efter kurset.
Igennem kurset blev kursister introduceret til teori, eksempler og praktiske øvelser. På den måde kunne alle kursister tage den nye tillærte viden med hjem og udføre evidensbaserede risikoanalyser og risikovurderinger samt identificere de mest omkostningseffektive sikkerhedsløsninger.
Behovet for strukturerede sikkerhedsprocedurer
Mange af kursisterne ankom med en klar forventning om at få etableret faste procedurer for sikkerhedsledelse. Som en kursist bemærkede:
Vi har ikke præcise procedurer for, hvad vi gør i forbindelse med sikkerhedsledelse. Det forventer vi at vide, når vi går herfra i dag.
Dette ønske om klarhed og systematik i arbejdet med sikkerhed blev gentaget af flere af kursisterne, som også udtrykte et behov for at lære at udarbejde rapporter for sikkerhedsvurderinger – noget, de i deres daglige arbejde ofte manglede konkrete retningslinjer for.
Kursisterne fik konkrete værktøjer med sig, som de kunne benytte til at lave risikoanalyser, vurdere forskellige sikkerhedsparametre og identificere, hvilke faktorer der bidrager til mere sikkerhed (eller øget risiko). Eksempler som livredderens opførsel, udstyr, ansvarsplacering, synlighed og mange andre faktorer, som kan være afgørende for sikkerheden i svømmehaller, blev diskuteret, og kursisterne lærte at identificere og håndtere de mange faktorer, som kan påvirke sikkerhedsniveauet.
KPI’er som måleinstrument for sikkerhed
En central del af kurset handlede om at definere klare Key Performance Indicators (KPI’er). Ifølge Ivan er der alt for ofte fokus på bestemte virkemidler (som f.eks. “antal livreddere”, førstehjælpstasker, “skilte” mv.) frem for reel performance og fokus på konkrete KPI’er inden for sikkerhed. Ivan præsenterede flere konkrete eksempler på denne problemstilling.
F.eks. præsenterede Ivan en case, fra en dansk kystlivredningstjeneste, som han havde arbejdet med i en længere årrække, startende i 00’erne. I kystlivredning har der i mange år – og også globalt – ofte været fokus på virkemidler, som f.eks. redningsbåde – uden at kigge på den reelle performance af livredningstjenesten.
Ivan’s pointe var her, at man godt kan købe hurtigere og større både til en kystlivredningstjeneste, men hvis gennemsnitsredningstiden (som KPI) er f.eks. 6 minutter så vil en (lidt) hurtigere båd blot kunne nedbringe denne redningstid med nogle få sekunder. Hvis man har 20-50 strande, der alle skal have en hurtigere båd, bliver det en dyr investering i forhold til den reelle effekt på redningstiden.
Ved netop at flytte fokus fra virkemiddel til performance lykkedes det, i løbet af nogle få år, at halvere redningstiden i den konkrete case, da man her indså at den faktor, der betød allermest for den samlede redningstid, nemlig var livredderens observationstid. Herefter handlede diskussionen om øget sikkerhed ikke længere om “mere og dyrere materiale”, men om uddannelse og motivation for livredderne – hvilket i sig selv medførte minimale omkostninger sammenlignet med at købe nye (og hurtigere) redningsbåde.
Tilsvarende problemstilling ser man også i flere svømmehaller. Her bliver der ofte fokuseret på virkemidler frem for reel sikkerhedsperformance. Her er det f.eks. antallet af livreddere, der bliver talt om, og om man har været på førstehjælpskursus eller ej. Ifølge Ivan er dette blot virkemidler, mens der ikke er mange svømmehaller, der har opstillet reelle KPI’er for sikkerheden i deres svømmehaller. Ivan kom med nogle forskellige bud på hvad en sikkerheds KPI for en svømmehal kunne være. Det kunne være “antal ulykker”, “antal ulykker pr. gæst” eller “antal ulykker pr. aktivitetstime”.
Dette perspektiv fik kursisterne til at reflektere over deres nuværende praksis, og flere indså, at deres nuværende metoder måske ikke var tilstrækkelige.
Vi har virkelig brug for nogle facitlister på, hvordan vi gør det, lød det fra en af kursisterne.
Under alle omstændigheder er det essentielt at sikre, at medarbejderne har de rette redskaber og den nødvendige støtte for at kunne opfylde de opsatte KPI’er.